Publicerat: / Tips

#Vackerutanspackel

KRÖNIKA:Om att våga vara osminkad och mänsklig.
Min kollega kom till jobbet osminkad här om dagen, jag tror aldrig att jag har sett henne helt osminkad tidigare, så jag blev väldigt chockad. Hon var nämligen extremt vacker utan smink. Hennes små ålderstecken, skrattrynkorna, den lite tunnare huden runt ögonen, strecken vid munnen, allt var tydligare och synliga. Hennes hud såg så mänsklig ut. Det fick mig att tänka på hur mycket jag uppskattat de nakna ansiktena hos killar jag träffat, den grusiga huden och de tydliga rynkorna.
 
Jag säger inte att smink är fel eller dåligt. Precis som att man ibland vill klä upp sig lite extra är det trevligt att få sminka till sig lite. Lägga en perfekt bas, ögonskugga som glittrar i solen och läppglans som gör läpparna härligt kyssvänliga. Men det borde inte vara en självklarhet, att tjejer ska ha perfekt hy, glittriga ögon och kyssvänliga läppar. Smink är ju verklighetens retusch. Det borde vara ett val man gör när man vill, inte något man känner att man måste enligt samhällets ideal.

Jag vill inte dra alla över en kam här och verkligen inte generalisera, men nu kommer jag att göra det ändå utifrån de senaste erfarenheterna jag har kring smink. För såhär är det, att under det senaste året har jag hört både i verkligheten och på internet, killar som tackar Gud för att det finns smink för tjejer. Har ni hört något sjukare i hela era liv? Kan ni på något sätt förstå att det sitter idioter runt om i världen och tycker att det är bra att tjejer är ständigt sminkade så att de slipper se våra "riktiga ansikten".

Det är puckon som dessa som gör att tjejer som inte är "naturligt vackra" (uttryck jag också hört ofta, att de enda som får gå osminkade är de "naturligt vackra", ha ha ha), vågar vara osminkade offentligt. Alla människor, kvinnor som män, ung som gammal, borde våga gå osminkad utanför sin dörr. Alla borde få känna sig vackra i sina naturliga drag. Oavsett om det är rynkor som kommer med åldern, eller finnar som kommer innan åren går. Födelsemärken ingen annan bär, ögonbryn som är "för ljusa" eller en hy som skiftar i rött. För visst finns det dem som föds med rosenrosa kinder, babylen hud och milslånga ögonfransar, men det är inte så många. De flesta använder produkter för att få till det. Vi måste komma ihåg det.

Du är vacker utan spackel - glöm aldrig bort det! Visa ditt vackra, osminkade ansikte genom att posta en bild på Twitter, #vackerutanspackel. Det ramlar redan in bilder på vackra, mänskliga människor. AV: MICHAELA FORNI

Jag läste den där krönikan här om dagen och blev, vad ska man kalla det? Inspererad? Personligen har jag inget problem att gå utan smink. Visst kan jag klaga på det, för jag känner mig betydligt snyggare med smink än utan. Samtidigt är jag så oerhört lat av mig att jag sällan orkar fixa mig, ett par extra minuters sömn tycker jag är viktigare än att hinna lägga på lite mascara. Men tro inte att jag är "emot" smink för det där! Jag älskar att sitta och leka med min ögonskuggspalett eller fixa till mig "lite extra" en vanlig vardag. Jag gör det för att det är kul då. Inte för att jag måste!
Men jag lägger ut hennes krönika just för den anledningen att jag tycker alla borde läsa den! Läsa och tänka till. Jag vet många som inte skulle kunna gå utanför dörren utan smink! Det behöver inte vara för att de inte känner sig bekväma utan, det kan vara för att de VILL sminka sig... Men ibland ska ändå huden få vila. Vi är så perfekta i våran operfektion.



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Sofia Lidman. 1995. Norrland SWE.